ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی مانند هر شرکت دیگری مراحل، مدارک، هزینه و قوانین مربوط به خود را دارد. قبل از اینکه به این موارد در رابطه با ثبت شرکت تعاونی بپردازیم کمی در مورد شرکت تعاونی صحبت کرده و سپس به بررسی موارد مربوط به ثبت شرکت تعاونی خواهیم پرداخت.

اکثر شرکت ها مانند شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت تضامنی و … با هدف کسب سود و منفعت تشکیل می گردند، در صورتی که شرکت تعاونی اگر چه زیر مجموعه شرکت های تجاری است اما اهداف دیگری را دنبال می کند. هدف از تشکیل شرکت تعاونی تامین نیازهای شرکاء و کمک به بهبود وضع اقتصادی، مادی و رفاه آنها از طریق تهیه مسکن، اخذ وام و … است. عمده فعالیت شرکت تعاونی را تولید و توزیع تشکیل می دهد.

ثبت شرکت تعاونی

در شرکت تعاونی نیازی نیست که میزان سرمایه و سود همه اعضا یکسان باشد و هر عضو می تواند به میزان توانایی خود سرمایه وارد شرکت نماید. اما این امر تاثیری در رای عضو نداشته و هر عضو بدون توجه به میزان سرمایه دارای یک رای می باشد و این به معنی این است که شرکت تعاونی وابسته به سرمایه نبوده و اعضا مهم ترین عنصر در ثبت شرکت تعاونی هستند.

ثبت شرکت تعاونی روستایی

اخیرا ثبت شرکت تعاونی روستایی بسیار رواج پیدا کرده است، چرا که در بیشتر روستاها امکانات کمی وجود داشته و رفاه و شرایط مادی ساکنان آن وضعیت مناسبی ندارد. ثبت شرکت تعاونی روستایی مانند ثبت شرکت های تعاونی دیگر می باشد با این تفاوت که باید از اداره تعاون روستایی مجوز ثبت شرکت تعاونی روستایی اخذ نمایید.

اعضای شرکت تعاونی روستایی ساکنان روستا هستند با این شرط که اعضا باید اشخاص غیر دولتی و غیر وابسته باشند. همچنین اعضا نباید در تعاونی مشابه دیگری عضویت داشته و دارای تابعیت ایرانی باشند.

مراحل ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت شرکت تعاونی باید ابتدا موضوع فعالیت شرکت را تعیین نمایید. موضوع فعالیت شرکت تعاونی به سه دسته شرکت تعاونی تولید، شرکت تعاونی توزیع و شرکت تعاونی مصرف تقسیم می شود. همچنین نوع شرکت از نظر عضویت نیز باید مشخص گردد که در دو نوع شرکت تعاونی عام و شرکت تعاونی خاص دسته بندی می گردد. مرحله بعد انتخاب اعضای شرکت تعاونی است که حداقل باید 7 نفر باشد. پس از آن باید درخواست تاسیس شرکت تعاونی به همراه معرفی سه نفر هیات موسس را تکمیل نموده و به اداره تعاون ارسال کرده تا مجوز ثبت شرکت تعاونی را از این اداره دریافت نمایید. پس از دریافت مجوز ثبت شرکت تعاونی که 1 ماه یا بیشتر طول می کشد، این مجوز را به همراه دیگر مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی که در بخش بعد توضیح خواهیم داد، به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید. و نهایتا پس از تایید ثبت شرکت تعاونی که ممکن است 1 ماه زمان ببرد، آگهی ثبت شرکت تعاونی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران آماده و درج می گردد.

حال مراحل ثبت شرکت تعاونی را به طور خلاصه مرور می کنیم:

  1. تعیین موضوع فعالیت و نوع شرکت تعاونی
  2. انتخاب اعضای شرکت تعاونی (حداقل 7 نفر)
  3. تکمیل و ارسال درخواست ثبت شرکت تعاونی به اداره تعاون شهرستان جهت اخذ مجوز ثبت شرکت تعاونی
  4. ارسال مجوز ثبت شرکت تعاونی و مدارک مورد نیاز دیگر به اداره ثبت شرکت ها
  5. درج آگهی ثبت شرکت تعاونی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

مدارک ثبت شرکت تعاونی

ثبت هر شرکتی نیاز به مدارک خاص خود دارد. برای ثبت شرکت تعاونی نیز باید مدارک مربوط به آن را آماده نمایید. مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی که در قانون بخش تعاونی تصویب شده به شرح زیر می باشد:

  1. اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی در 4 نسخه
  2. مجوز ثبت شرکت تعاونی از اداره تعاون
  3. مجوز ثبت شرکت تعاونی از اداره کل یا اداره تعاون شهرستان مربوط
  4. دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
  5. صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی با موضوع تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرسان در 3 نسخه
  6. صورتجلسه اولین جلسه هیات مدیره با موضوع تعیین رئیس، نایب رئیس، مدیر عامل، منشی هیات مدیره و صاحبان امضای مجاز به همراه مشخصات آنها
  7. لیست اعضای اولین هیات مدیره، بازرسان و مدیر عامل به همراه مشخصات آنها
  8. لیست شرکت کنندگان در اولین مجمع عمومی عادی به همراه امضای آنها در 3 نسخه
  9. لیست اعضای تشکیل دهنده تعاونی به همراه مشخصات و آدرس آنها
  10. رسید پرداخت سرمایه شرکت به صندوق تعاون طبق اساسنامه در 3 نسخه

هزینه ثبت شرکت تعاونی

هزینه ثبت شرکت تعاونی نسبت به دیگر شرکت ها مناسب تر است، چرا که هدف شرکت تعاونی کسب سود نیست، بنابراین نیاز به صرف هزینه هایی مانند حق ثبت، تمبر سهام و مالیات بر درآمد ندارد. البته هزینه های دیگری برای ثبت شرکت تعاونی مانند هزینه تنظیم اساسنامه و اظهارنامه، هزینه درج آگهی در روزنامه رسمی، هزینه پلمپ دفاتر و … انجام می شود.

برای استعلام هزینه ثبت شرکت تعاونی در هوبا ثبت به صورت آنی می توانید به بخش خدمات سایت مراجعه نموده و با انتخاب اطلاعات و کلیک در چند مرحله هزینه ثبت شرکت تعاونی را به صورت کاملا دقیق مشاهده کرده و سفارش آنلاین ثبت شرکت تعاونی خود را به ثبت برسانید.

سامانه ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت شرکت تعاونی در اداره ثبت شرکت ها باید از طریق سامانه ثبت شرکت تعاونی به آدرس irsherkat.ssaa.ir اقدام نمایید. اگر در هر مرحله از ثبت شرکت تعاونی خود دچار مشکل شده و نیاز به راهنمایی و مشاوره پیدا کردید، می توانید با کارشناسان مجرب ما تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. هر چند بهترین کار این است که از ابتدا ثبت شرکت تعاونی خود را به تیم حرفه ای هوبا ثبت بسپارید که در اسرع وقت و با قیمت مناسب ثبت شرکت تعاونی را به انجام خواهد رساند.

سامانه هوشمند روزآمد و سرآمد هوبا، هرگونه ابهامی را در روند خدمات و هزینه‌ های ثبتی برطرف کرده است. این سامانه هوشمند هم از طریق سایت و هم از طریق اپلیکیشن در دسترس شماست.

دانلود اپلیکیشن راحت هوبا، پیگیری و مشاهده روند کار را هرچه راحت‌ تر می‌کند.

هزینه ثبت شرکت در سال 1400 چقدر است؟

شرکت های مختلف هزینه ثبت شرکت را از شما دریافت می کنند و علاوه بر آن مبلغ اضافی به عنوان کارمزد خود دریافت خواهند کرد. فقط یک هزینه روزنامه رسمی چیزی حدود 340 هزار تومان می باشد.

هزینه ثبت شرکت به عوامل زیادی بستگی دارد:

  • می خواهید ثبت تغییرات کنید
  • می خواهید ثبت برند و علامت تجاری کنید
  • شرکت شما مسئولیت محدود است یا سهامی خاص
  • و …
اما بطور کلی هزینه یک ثبت شرکت معمولی بین یک و نیم تا 12 میلیون تومان است که چیزی حدود 30 درصد آن کارمزد خود موسسه ثبت شرکت می باشد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.